Parkowanie? To jest proste

Od 3 sierpnia 2015 r, płacimy za parkowanie w centrum Gliwic. Parkomaty sprawiały na początku problemy, ale to już przeszłość. Sporadycznie dają jednak znać kłopoty w obsłudze. Zdarzyło się Wam na przykład, że urządzeń nie przyjęło monety? A może nie wydało reszty? Są na to sposoby. Zdradzimy też inne ułatwienia. Z nami parkowanie jest proste.
W większości przypadków – 109 parkomatów, jakie stoją w śródmieściu Gliwic, działa już bez zarzutu, a większość błędów usunięto. Nie ma jednak urządzeń całkowicie bezawaryjnych. Raz na jakiś czas parkomat może nie odpowiadać lub reagować niezgodnie z poleceniami. Podpowiadamy, jak poradzić sobie z problemami.

Automat nie przyjmuje monety
Zdarza się, że parkometr nie rozpoznaje monety, co utrudnia dokonanie płatności. Usterka ma związek z tym, że urządzenie w ciągu ułamków sekundy – w czasie, gdy moneta wpada do środka – musi dokonać sprawdzenia nominału. Pieniądz zabrudzony nie zostanie rozpoznany. Ale okazuje się, że jest na to sprawdzony sposób – wystarczy potrzeć pieniądz – spróbujcie go wyczyścić, na przykład przecierając chusteczką . Zazwyczaj pomaga.
Jeśli więc automat nie chce przyjąć monety, można przerwać transakcję, wyjąć ją z urządzenia, spróbować wyczyścić i wrzucić ponownie. Można też kontynuować transakcję z użyciem innej monety, a przy wydawaniu biletu automat odda nierozpoznany bilon.

Parkomat nie wydaje reszty
Od przypadku do przypadku urządzenie może „połknąć” pieniądze bez wydrukowania biletu lub wydrukować bilet i wydać resztę w zaniżonej wysokości. Jedyną drogą do odzyskania pieniędzy jest zgłoszenie reklamacyjne. Odpowiedni formularz można pobrać ze strony www.parkowaniegliwice.pl, (zakładka Dokumenty). Wypełniony i podpisany druk należy złożyć osobiście w biurze obsługi strefy płatnego parkowania przy ul. Bojkowskiej 37 bud. 3, pokój nr 001C (parter), bądź dostarczyć drogą pocztową lub elektroniczną (e-mail: kontakt@parkowaniegliwice.pl, fax: 32 441 90 16).

Urządzenie odrzuca banknot
Parkomat może odrzucić banknot. Stanie się tak zawsze, jeżeli rozpozna falsyfikat. Podobnie zachowa się w przypadku przepełnienia kasetki lub zatkania wejścia ciałem obcym. W takim przypadku zamruga na różowo. Pulsowanie skanera informuje, że coś jest nie tak z urządzeniem, a nie z banknotem. Taki problem należy zgłosić serwisowi, dzwoniąc pod numer 509 002 500.

Bilet do końca dnia
Spełniając oczekiwania właścicieli pojazdów operator strefy poszerzył taryfę opłat. Kierowcy mogą kupować, oprócz biletu godzinowego i na cały dzień, również bilet „do końca dnia”.
Rozwiązanie jest dużym ułatwieniem. Likwiduje uciążliwość przeliczania opłat w sytuacji, gdy zostawiamy samochód na dłuższy czas, na przykład od południa do końca dnia. Dotychczas kierowcy, nie chcąc przepłacać, kalkulowali, co im się bardziej opłaca – bilet godzinowy czy na cały dzień. Nowa funkcja pozwala uniknąć skomplikowanych rachunków. Zamiast przeliczać minuty pod parkomatem, sprawę załatwimy jednym dotknięciem. Gdy wybierzemy „bilet do końca dnia”, automat dokona za nas obliczeń i podpowie najkorzystniejszą opcję – stawkę minutową/godzinową, całodniową lub na czas pozostały do godziny 18, po której parkowanie w centrum jest bezpłatne.

Za postój płacimy tylko raz
Nie wszyscy pewnie wiedzą, że parkomaty nie pobierają opłat za już opłacony czas. Zdarza się, że musimy przedłużyć postój w związku, dajmy na to, ze zmianą planów. Dla uniknięcia opłaty dodatkowej należy to zrobić z wyprzedzeniem, zanim aktualny bilet straci ważność. Posłużmy się przykładem. Wykupiliśmy postój do 17. Jest godzina 16.45, a już wiemy, że nie wyrobimy się na czas. Kupujemy więc bilet na następne pół godziny. Ale zapłacimy tylko za kwadrans. Urządzenie automatycznie skoryguje opłatę o minuty niewykorzystane do godz. 17.00.
Należy pamiętać, że przedłużenie czasu parkowania musimy dokonać tylko w parkomacie przypisanym do podstrefy w której pozostawiliśmy samochód.
Już niedługo zapłacimy telefonem i kartą.
Operator z uwagą przyjmuje sugestie kierowców w sprawie e-płatności. Jeszcze w tym roku parkomaty powinny zostać dostosowane do obsługi kart płatniczych. Na najbliższe miesiące zaplanowano również wprowadzenie możliwości wnoszenia opłat z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Trwają prace nad uruchomieniem obu funkcji.

Nie tylko parkomaty
Aktualny zakres funkcji parkomatów nie jest pełnią ich możliwości. Automaty spotykane w innych miastach potrafią tylko rozliczyć postój. Gliwice poszły o krok dalej. Stojące przy naszych drogach i parkingach maszyny nie są zwykłymi parkometrami. To tak zwane PIAP-y (Punkty Informacji Administracji Publicznej), czyli wielofunkcyjne urządzenia, w których nie tylko można zapłacić za parking.
W marcu została uruchomiana interaktywna, kulturalna mapa. Tym razem rzecz nie dotyczy bezpośrednio Strefy Płatnego Parkowania, ale ma ułatwić przekazywanie ważnych i ciekawych informacji. Interaktywna MAPA daje możliwość wyświetlania informacji o wydarzeniach kulturalnych, sportowych i innych, które odbywają się w Gliwicach. Można również zapoznać się z rozkładem jazdy autobusów.
Już niebawem z użyciem PIAP-ów będziemy mogli na przykład doładować telefon, zapłacić rachunki, kupić bilety na wydarzenia kulturalne.

Funkcje te będą stopniowo rozwijane. Wszystko po to, by mieszkańcy Gliwic mogli wygodnie i szybko załatwiać codzienne sprawy.