REGULAMIN SPRZEDAŻY ABONAMENTÓW
I RYCZAŁTÓW WIELODNIOWYCH ZA POŚREDNICTWEM PLATFORMY INTERNETOWEJ
§ 1.
Postanowienia ogólne
Niniejszy regulamin określa zasady sprzedaży abonamentów oraz opłat zryczałtowanych uprawniających do parkowania pojazdów samochodowych w Strefie płatnego parkowania w Gliwicach, za pośrednictwem Platformy internetowej.
Ilekroć w regulaminie sprzedaży abonamentów za pośrednictwem sieci Internet jest mowa o:
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy regulamin sprzedaży abonamentów za pośrednictwem Platformy internetowej;
- Uchwale – należy przez to rozumieć aktualną Uchwałę Rady Miejskiej w Gliwicach
w sprawie ustalenia Strefy płatnego parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Gliwicach oraz opłat za parkowanie w tej strefie i sposobu ich pobierania. Treść obowiązującej Uchwały wraz ze zmianami jest udostępniana pod adresem internetowym: https://parkowaniegliwice.pl/dokumenty/ - Strefie płatnego parkowania (SPP) – należy przez to rozumieć określony w Uchwale obszar znajdujący się na terenie Miasta Gliwice, na którym w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 9:00 do 17:00 należy wnieść opłatę za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych;
- Operatorze SPP – należy przez to rozumieć Śląską Sieć Metropolitalną Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach przy ul. Bojkowskiej 37P, kod 44-100, NIP 6312578261 pełniącą funkcję operatora SPP w Gliwicach;
- Biurze Obsługi Strefy Płatnego Parkowania (BOSPP) – należy przez to rozumieć stanowisko obsługi klienta pełniącego funkcję operatora Strefy płatnego parkowania. BOSPP czynne jest w godzinach urzędowania podanych na stronie internetowej: www.parkowaniegliwice.pl;
- Abonamencie mieszkańca – należy przez to rozumieć określoną w obowiązującej Uchwale opłatę za postój pojazdu samochodowego na drogach publicznych w Strefie płatnego parkowania;
- Ryczałcie wielodniowym (opłacie zryczałtowanej) – należy przez to rozumieć potwierdzenie w systemie wniesienia opłaty zryczałtowanej, uprawniające do parkowania pojazdu w danej podstrefie SPP w czasie od 5 dni do 1 roku;
- Cenniku opłat za parkowanie – należy przez to rozumieć określoną w Uchwale wysokość opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie płatnego parkowania;
- Nocie księgowej – należy przez to rozumieć dokument księgowy potwierdzający realizację danej operacji gospodarczej;
- Platformie internetowej – należy przez to rozumieć internetowy serwis sprzedaży abonamentów działający pod adresem: https://eabonament.parkowaniegliwice.pl/,
- Wnioskującym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych, osobę prawną lub podmiot, posiadający zdolność do czynności prawnych, dokonujących zakupu abonamentów/ryczałtów za pośrednictwem Platformy internetowej;
- Formularzu rejestracyjnym – należy przez to rozumieć formularz znajdujący się na stronie Platformy internetowej, służący do rejestracji Wnioskującego, umożliwiającej korzystanie z Platformy internetowej;
- Formularzu zamówienia – należy przez to rozumieć formularz znajdujący się na stronie Platformy internetowej służący do złożenia zamówienia zakupu abonamentu;
- Dniu roboczym – należy przez to rozumieć dzień od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
§ 2.
Rodzaje opłat za abonament
Za pośrednictwem Platformy internetowej, Wnioskujący może zakupić dla wskazanego numeru rejestracyjnego pojazdu następujące abonamenty/ opłaty zryczałtowane:
§ 3.
Warunki zakupu abonamentu i forma płatności
1. Zamówienia za pośrednictwem serwisu można składać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez cały rok. Wnioskujący może złożyć Formularz zamówienia na:
a) „Abonament mieszkańca” dla podstrefy A/B:
- wydawany jest dla numeru rejestracyjnego dla nie więcej niż dwóch pojazdów samochodowych na jeden lokal mieszkalny,
- w przypadku zameldowania czasowego, Abonament wydawany jest na czas określony liczony w pełnych miesiącach, nie mniej niż 1 miesiąc,
- Wnioskujący powinien być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego na podstawie jednej z umów: leasingu, najmu długoterminowego, kredytowej, użyczenia zawartej z pracodawcą. Aby dokonać zakupu „Abonamentu mieszkańca”, niezbędne jest wypełnianie Formularza zamówienia oraz dołączenie skanów lub zdjęć wymaganych dokumentów:
- awers i rewers dowodu rejestracyjnego z wpisanymi danymi osoby uprawnionej, będącej właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu;
- w przypadku pojazdów użytkowanych w ramach zawartych na rzecz osób fizycznych umów – odpowiednio umowy: leasingu, najmu długoterminowego, kredytowej, użyczenia zawartej z pracodawcą. Jeśli Wnioskujący nie zawarł z pracodawcą umowy użyczenia w formie pisemnej załączyć należy: oświadczenie pracodawcy o potrącaniu ryczałtu za użytkowanie pojazdu służbowego do celów prywatnych zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 z późn. zm.).
b) „Ryczałt wielodniowy” dla podstrefy A/B:
- opłata wielodniowa zostaje obliczona jako iloczyn dni, w których zostaje pobrana opłata;
- brak konieczności przedkładania dokumentów.
2. W celu złożenia zamówienia, Wnioskujący zobowiązany jest założyć konto na stronie Platformy internetowej za pomocą Formularza rejestracyjnego i złożyć Formularz zamówienia.
3. Wnioskujący wypełnia Formularz rejestracyjny i składa go poprzez kliknięcie okna „Utwórz konto”. Po wykonaniu tej czynności, Wnioskujący otrzyma na wskazany przez siebie w Formularzu rejestracyjnym adres e-mail wiadomość o aktywacji konta. Wnioskujący uzyska dostęp do złożenia Formularza zamówienia po aktywacji konta, której dokonuje po kliknięciu w przesłany w ww. wiadomości link aktywacyjny. W przypadku braku widoczności wiadomości o aktywacji konta, należy sprawdzić katalog „Spam”.
4. Wnioskujący przystępując do rejestracji za pomocą Formularza rejestracyjnego zobowiązany jest do akceptacji Regulaminu i warunków przy użyciu pola wyboru o etykiecie „Akceptuj” umieszczonego na stronie serwisu Platformy internetowej.
5. Po aktywacji konta i zalogowaniu się na swoim koncie, Wnioskujący ma możliwość wypełnienia Formularza zamówienia. Wnioskujący jest zobowiązany do prawidłowego oraz zgodnego ze stanem faktycznym i prawnym wypełnienia Formularza zamówienia. W Formularzu zamówienia należy podać rodzaj abonamentu oraz datę rozpoczęcia okresu ważności abonamentu. Do Formularza zamówienia należy załączyć wymagane dokumenty w zależności od rodzaju wnioskowanej opłaty. Abonamenty i opłaty zryczałtowane zamawiane za pośrednictwem serwisu mogą zostać wydane wyłącznie na wskazany numer rejestracyjny pojazdu.
6. Zamówienia za pośrednictwem serwisu można dokonać nie później niż 3 dni robocze przed dniem rozpoczęcia obowiązywania „Abonamentów mieszkańca” – w tym czasie zostanie dokonana weryfikacja zamówienia. Zamówienia na „Ryczałt wielodniowy” można dokonać w dowolnym czasie, gdyż nie wymaga on weryfikacji.
7. Wnioskujący może wybrać następujące formy płatności za zamówiony „Abonament mieszkańca” i „Ryczałt wielodniowy”:
- szybki przelew online za pośrednictwem operatora płatności on-line,
- przelew na rachunek bankowy,
- za pomocą karty płatniczej,
- BLIK
8. Sprzedaż abonamentów możliwa jest nie wcześniej niż 30 dni przed:
- rozpoczęciem terminu jego obowiązywania wskazanym we wniosku o abonament,
- upływem terminu ważności poprzedniego abonamentu.
9. Żądanie wystawienia noty księgowej musi być zgłoszone przez Wnioskującego podczas wypełniania formularza zamówienia poprzez użycie pola wyboru o etykiecie „Proszę o wystawienie dokumentu księgowego”. W takim przypadku Wnioskujący jest zobowiązany do podania danych koniecznych do wystawienia noty księgowej, która zostanie automatycznie wygenerowana. Nieuzupełnienie wszystkich danych uniemożliwi wystawienie noty księgowej.
10. Wnioskujący otrzyma potwierdzenie zakupu abonamentu z jednoczesnym potwierdzeniem aktywacji poprzez e-mail ze strony serwisu.
11. W przypadku wpłynięcia środków po terminie wskazanym przez Wnioskującego jako data rozpoczęcia ważności abonamentu, abonament będzie obowiązywał od dnia zaksięgowania wpłaty do dnia zakończenia obowiązywania wynikającego z rodzaju abonamentu lub opłaty zryczałtowanej.
12. Wniesiona opłata abonamentowa na dany pojazd będzie widoczna w systemie zarządzającego SPP. Nie jest konieczne oznakowanie pojazdu i wydrukowanie potwierdzenia wniesionej opłaty za abonament z konta znajdującego się na stronie Platformy internetowej.
13. W przypadku negatywnej weryfikacji Formularza zamówienia, Wnioskujący zostaje poinformowany poprzez e-mail o odmowie wydania abonamentu. Ponowna weryfikacja zamówienia możliwa będzie po ponownym złożeniu Formularza zamówienia.
14. W przypadku niemożliwości zakupu abonamentu/ ryczałtu za pomocą Platformy internetowej lub negatywnej weryfikacji Formularza zamówienia, Wnioskujący jest zobowiązany użyć innej dostępnej w Strefie płatnego parkowania metody uiszczenia opłaty za postój. Brak możliwości wniesienia opłaty za abonament za pośrednictwem Platformy internetowej z jakichkolwiek przyczyn nie zwalnia z obowiązku wnoszenia opłat za postój w SPP.
§ 4.
Anulowanie zamówień i zwroty
1. Złożony przez Wnioskującego Formularz zamówienia na zakup abonamentu, który został pozytywnie zweryfikowany, zostanie anulowany przez operatora SPP z jednoczesnym powiadomieniem poprzez e-mail, jeżeli:
a) wpłata za abonament zostanie dokonana na niewłaściwy numer rachunku bankowego;
b) wpłata nie nastąpi w terminie 14 dni.
2. Wnioskujący może otrzymać zwrot środków za niewykorzystany okres ważności abonamentu. W celu otrzymania zwrotu opłaty za niewykorzystany okres ważności abonamentu, Wnioskujący zobowiązany jest do złożenia pisemnego wniosku bezpośrednio w BOSPP lub w formie elektronicznej. Formularz zwrotu dostępny jest na stronie internetowej operatora, tj. www.parkowaniegliwice.pl (zakładka „Dokumenty”).
3. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, zwrot zostanie dokonany przez Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach na wskazany rachunek bankowy w terminie 30 dni.
4. Zasady rozliczenia kwoty zwrotu zostały określone w obowiązującej Uchwale.
§ 5.
Cennik opłat
Wysokość stawek za wniesienie opłat abonamentowych i zryczałtowanych została określona w obowiązującej Uchwale dostępnej na stronie internetowej operatora SPP, tj. www.parkowaniegliwice.pl.
§ 6.
Reklamacje
1. Reklamacje w zakresie świadczenia usługi poprzez Platformę internetową można kierować listownie na adres operatora SPP, tj. ul. Bojkowska 37P, 44-100 Gliwice, drogą elektroniczną na adres e-mail: kontakt@parkowaniegliwice.pl lub osobiście w BOSPP przy ul. Składowej 8 w Gliwicach.
2. Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona w ciągu 14 dni od daty wpływu reklamacji.
§ 7.
Ochrona Danych Osobowych
1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej Rozporządzenie) informuję, iż:
1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych podanych w formularzu oraz w załączonych dokumentach nazywane dalej jako „Dane Osobowe”, jest Miasto Gliwice, reprezentowane przez:
Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach
ul. Płowiecka 31,
44-121 Gliwice,
dalej jako „Administrator”.
2) Z inspektorem Ochrony Danych Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach można się skontaktować listownie pod adresem jak wyżej lub poprzez email: iod@zdm.gliwice.eu
3) Celem przetwarzania Danych Osobowych jest pobieranie i rozliczanie należności za korzystanie z Strefy Płatnego Parkowania (dalej SPP) oraz realizacja innych zadań wynikających z prowadzenia SPP.
4) Dane Osobowe będą przetwarzane w oparciu o przesłankę wskazaną w art. 6 ust. 1 lit. c), i e) Rozporządzenia, to jest przetwarzania niezbędnego do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, który został określony w przepisach Ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2020 r. poz. 470 ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 lit a) ww. Ustawy korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Strefa Płatnego Parkowania została ustalona Uchwałą NR XXVI/506/2012 Rady Miejskiej w Gliwicach z dnia 25 października 2012 r. (tj. Dz. Urz. Woj. Śl. 2019, poz. 5333) uchwalającą jednocześnie wysokość opłat oraz sposób ich pobierania (art.13b ust. 3 i ust. 4 pkt Ustawy o drogach publicznych). Dane mogą być także przetwarzane na mocy Ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tj. Dz. U. 2019 Nr 1438 z zm.).
5) Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane podmiotom, które przetwarzają dane osobowe w imieniu Administratora na podstawie zawartej z Administratorem umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych m.in. Śląskiej Sieci Metropolitalnej Sp. z o.o., firmom informatycznym, hostingowym, prawniczym, audytorskim uczestniczącym w procesie realizacji zadań wynikających z prowadzenia SPP. Dane osobowe mogą być również udostępniane innym podmiotom upoważnionym na podstawie obowiązującego prawa.
6) Dane Osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat licząc od końca roku, w którym opłaty za postój lub opłaty dodatkowe powinny zostać uiszczone (art. 40d ust. 3 Ustawy) oraz z zachowaniem terminów wynikających z innych ustaw, w szczególności Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, ze zm.), Instrukcji archiwalno-kancelaryjnej wraz z jednolitym rzeczowym wykazem akt w Zarządzie Dróg miejskich w Gliwicach opracowanej na podstawie art. 6 ust. 2 Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz. U. 2020 poz. 164).
7) Podanie Danych Osobowych przez osobę, której dane dotyczą jest niezbędne do zrealizowania obowiązków ustawowych określonych w art. 13 ust. 1 pkt.1, i art. 13f ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w pozostałych przypadkach jest dobrowolne, lecz niepodanie Danych Osobowych może skutkować nierozpatrzeniem sprawy.
8) Może Pani/Pan skorzystać wobec Administratora z następujących praw:
a) żądania dostępu do swoich Danych Osobowych oraz do ich sprostowania;
b) prawa do ograniczenia przetwarzania jej danych w sytuacjach i na zasadach wskazanych art. 18 RODO lub do ich usunięcia zgodnie z art. 17 RODO („prawo do bycia zapomnianym”), przy czym wystąpienie z żądaniem ograniczenia przetwarzania danych nie wpłynie na obowiązek uiszczenia należnej zapłaty za postój/opłaty dodatkowej;
c) prawa do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania jej Danych Osobowych z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją, o którym mowa w art. 21 ust. 1 RODO;
d) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących naruszają przepisy Rozporządzenia.
§ 8.
Postanowienia końcowe
1. Wnioskujący jest zobowiązany do przestrzegania postanowień regulaminu.
2. Operatorowi SPP przysługuje prawo do zaprzestania sprzedaży abonamentów lub opłat zryczałtowanych na rzecz Wnioskujących łamiących postanowienia regulaminu lub przepisy obowiązującego prawa.
3. Operator SPP może dokonać zmian w niniejszym regulaminie. Zmiany regulaminu zostają zamieszczone niezwłocznie na stronie Platformy internetowej i wchodzą w życie z dniem zamieszczenia. Zmiany nie wpływają negatywnie na prawa i obowiązki wynikające z wniesienia opłaty za abonament w oparciu o regulamin obowiązujący w chwili ich wnoszenia.
4. Wszelkie sprawy nieobjęte niniejszym regulaminem w zakresie dotyczącym abonamentów będą rozpatrywane w oparciu o obowiązującą Uchwałę.